حضرت مسیح مقام خاصی در عرفان و تصوف و یا صوفی گری دارد. در ادبیات صوفیان، وی یک شخصیت استثنایی واستاد کامل محسوب می شوند
در قران کریم، حضرت مسیح نشان و تجسم ازمحر، شفقت و رحمت و درک نفس الحق و خود شناسی می باشد. قران در مورد حضرت مسیح می گوید که او نشانه ای برای مردم و رحمتی از جانب خداوند است ابن عربی، صوفی و فیلسوف بزرگ، گفته است که حضرت مسیح اولین استاد او و دلیل اصلی پیروی از طریقت تصوف بوده است حضرت عیسی تجسم نفس رحمانی است که جبرئیل به مریم مقدس سپرده است سال نو مسیحی را به تمام دوستان مسیحی در جهان، از جمله ایران، افغانستان و تاجیکستان، تبریک می گوییم ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Source: Dr. Javid Nurbakhsh. Jesus in Sufism. با مراجعه به کتاب دکتر جواد نوربخش "عیسی درصوفی گری." (Photo: the trial of Ibn Rushd (Averroes)) تا قرن هیجدهم و نوزدهم میلادی، در غرب، تفاوتی بین فیلسوف و دانشمند وجود نداشت و بسیاری از دانشمندان فیلسوف، متکلم هم بودند. علوم پایه در غرب به فلسفه توانایی ازمایش نظریه و مفاهیم ان را داده است و در نتیجه فلسفه به توسعه روش علمی امروزه کمک کرده است. پیشرفت علم در غرب نمی توانست بدون فلسفه که توسط افلاطون و ارسطو تاسیس شد، وجود داشته باشد لیکن، در حالی که فلسفه در غرب مورد استفاده قرار می گرفت، در شرق فلسفه اهمیت خود را از دست داد. از قرون یازدهم تا سیزدهم تسلط سلجوقیان که بسیار متعصب بوده اند، بر کشورهای اسلامی، منجر به توقف جدی بخشهای فلسفه در کشورهای اسلامی گردید. بطوریکه، مرکز خلافت، که متکی به سلجوقیان بود در طی حکمی تدریس فلسفه را ممنوع کرده، تدریس کلام را جایگذین ان نموده است حملات اصلی بر علیه فلسفه و فلاسفه توسط صوفی متکلم، ابو حامد محمد بن محمد غزالی، که خود از فلسفه در بحث ها و مقالاتش استفاده می کرده است، و حتی مقاله ای در مورد علم منطق نوشته است به عمل امد. بطوریکه وی در کتاب تهافت الفلاسفه سعی در تخریب فلاسفه کرده و نظرات فیلسوفانی نظیر ابن سینا و فارابی را در مورد مسائل خلقت و شناخت خداوند از جزئیات رستاخیز در قیامت رد کرده، انها را به انحراف از اسلام متهم نموده است ابن رشد در کتابی که در پاسخ تهافت الفلاسفه غزالی نوشته تلاش کرده است تا نظرات او را رد کند، لیکن در این امر موفقیتی نداشته است در غرب حمله غزالی به عنوان ضربه نهایی به فلسفه و دانش دنیای اسلامی توصیف شده است. لیکن حقیقت امر این است که با وجود انچه در اروپا، که دوران تاریک فرهنگی خود را می گذراند، بحث های فلسفی به یک باره و ناگهانی متوقف شد، در جهان اسلام اندیشه های فلسفی متوقف نشده، به صورت تصوف و عرفان وابسته به الاهیات به حیات خود ادامه داد و حتی گسترش یافت ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Several sources including: * Nasr, Seyeed Hossein. “Islamic philosophy from its Origin to Present.” * Explorable. "Philosophy of Science History" (Photo by Gregory Colbert) ایا میدانید انجام مراقبه یا مدیتیشن که در تصوف به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، اضطرابات و افسردگی انسان ها را به مقدار
زیادی کم می کند؟ در مطالعاتی که در پنج مدرسه متوسطه در بلژیک درباره 400 دانش آموز انجام گرفته است پروفسور فیلیپ رایز نتیجه گرفته است که دانش اموزانی که در کلاس، برنامه مراقبه یا مدیتیشن را انجام داده اند، نشانه های کم شدن افسردگی و اضطراب فشارهای روانی را تا شش ماه بعد تجربه کرده اند. علاوه بر ان، برای این دانش اموزان احتمال بروز افسردگی به مراتب کمتر شده است مطالعات دیگری که در دانشگاه کالیفرنیا بر روی بیمارانی که دچار افسردگی شده بوده اند، نشان داده است که با انجام مراقبه یا مدیتییشن هجوم افکار بیمارگونه و برداشتها و عقاید غیر عملی در این بیماران کاهش یافته است. گفته میشود مراقبه یا مدیتیشن به اندازه داروهای ضد افسردگی و اضطراب موثر میباشد ---------------------------------------------------------------------------------------------- Source: liveanddare.com, sources: ScienceDaily, Link Springer and Jama Network با استفاده از نوشته های لیو اند در، ساینس دیلی، لینک اسپرینگر، جاما نتورکس براساس سنت عارفان هر یک از ما در اندرون خود دارای یک مکانیسم هستی و یا بیولوژیک که فرد فرد ما را به سوی حد اعلایی بصیرت هدایت می کند. ضمنا این نیروی پرقدرت در صورتی که به کار گرفته شود، قادر خواهد بود تاثیرات مختلف فکری، عاطفی، جسمانی و روانی را در افراد به وجود اورد متن های کهن یوگا از یک نیروی حیات بخش به نام پارانا نام می برد، که در تمام موجودات زنده وجود دارد. در فرهنگ های مختلف مانند چی در تائویست، تومو در مکتب یوگایی تبت، کومانک در اسکیمو های شامان، و اینسندیوم اموریس و فوتیسموسس درعرفان مسیحیان نیز ازچنین نوری نام برده شده است نیروی درونی که غالبا خاموش است میتواند در تحت شرایطی فعال و یا بیدار شده، پارانای فرد را تقویت و یا پاک کرده و ان را به خودشناسی نزدیک نماید از این نیرو با عناوین کاندلیینی، شکتی، ادیک، روح القدس، مروارید گران قیمت، نور مار، راد ارون، اتش مقدس، و اوسیریس نام برده شده است دانشمندان غربی این نیرو را که عرفا از قرن ها پیش شناخته و با ان اشنا بوده اند، با تجربیات افرادی که از لبه مرگ برگشته اند و حالتهای روانی و عرفانی خود را وقت نزدیک شدن به گذر از استانه مرگ تجربه کرده اند ارتباط داده اند این نیرو در عرفان و تصوف نیز مورد استفاده قرار گرفته است، و ان را موجب برکت روحی عرفا و یا صوفیان دانسته اند که موجب آغاز بیداری لطائف یا چاکرا که در مرکز اعصاب انسان قرار دارد میشود ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ [1] Source: Greyson, Bruce. Professor Emeritus of Psychiatry and Neurobehavioral Sciences at the University of Virginia. Article: “Some Neuropsychological Correlates of the Physio-Kundalini Syndrome.” با استفادن از مقاله بوروس گریسون، پروفسور روان شناسی و علم سیستم عصبی در دانشگاه ویرجینیا ایا میدانید تمرین مراقبه یا مدیتیشن که به طور گسترده ای به توسط عرفا و صوفیان انجام میشود، موجب افزایش امواج گاما در مغز میگردد؟ آزمایشاتی که با مشارکت گروهی از راهبان بودیست تبتی انجام گرفته نشان داده است که با تمرکز به احساسات عشق و شفقت در موقع تمرین مراقبه یا مدیتیشن امواج گاما در مغز افزایش می یابد یکی از نویسندگان مجله اتلانتیک به نام اد یانگ امواج گاما را اینگونه شرح می دهد: وقتی جمعیتی شروع به کف زدن می کند، در مرحله اول هر یک با ریتم و وزن خود کف میزند. لیکن در مواردی، این ریتم در جمعیت صد هزار یا میلیون نفری هماهنگ شده، با یک ریتم کف زده می شود. وضعی مشابه کف زدن در یاخته های عصبی اتفاق می افتد، به این صورت که وقتی یک یاخته عصبی متحرک میشود و یا به عبارتی جرقه الکتریکی می زند، یک تحرک و یا ضربان الکتریکی در محدوده خود یاخته عصبی تولید می کند. لیکن وقتی شبکه گسترده ای از یاخته های عصبی متفقا متحرک می شوند یا به اصطلاح جرقه می زنند، چرخه های الکتریکی منظمی ایجاد می کنند شبیه به کف زدن جمعیت هیجان زده. این چرخه به اصطلاح نواسانات یاخته های عصبی و یا به عبارت بهتر امواج مغزی گاما می گردد دانشمندان این امواج را با توجه به تناوب تحرک یا ضربان یاخته های عصبی در هر ثانیه ای طبقه بندی کرده اند. به این گونه، که اگر چنانچه ضربان یاخته های عصبی 30 تا 90 بار در ثانیه باشد، ان را امواج گاما می نامند. این طبقه از امواج، توانایی ذهنی را بالا برده، باعث افزایش کارایی مغزی در موارد مختلف مانند درک احساسی و قدرت تمرکز فکری در انسان می گردد. با تمرکز روی عشق و شفقت، مغز راهبان بودایی تبت با انسجام فعالیت می کند. این نشاندهنده ضربان هماهنگ یاخته های عصبی می باشد ایا می دانید که مراقبه یا مدیتیشن که در بین صوفیان و عرفا بطور جدی مرسوم است، در انسان ارامش فکری و روانی بوجود می اورد؟ روانشناسانی چون متیو کیلنگزورت و دانیل گیلبرت درمطالعات خود دریافته اند که درنیمی از دوران حیات، عمربشربا افکار غالبا متشتت و اندیشه های بیهوده در مورد مطالب و وقایع ای که در حال حاضر وجود ندارد و در اینده نیز وقوع ان ها محتمل به نظر نمیرسد، می گذرد. این روانشناسان عقیده دارند، گرچه این طرز تفکر و یا به گفته ای سرگردانی اندیشه ها که نتیجه تحول و نمو تدریجی مغز ادمی است، باعث بوجود امدن توانایی انسان ها در زمینه قدرت اموختن، عقلایی اندیشیدن ، و برنامه ریزی در زندگانی شده است، لیکن در عین حال این توانایی به قیمت اضطراب رنجاور و هیجانات روحی انسان ها به دست امده است اتکای تمام مخلوقات به یکدیگر یک واقعیت زنده و حیاتی است و اثار مظاهر ان ادب، اداب معاشرت، صحت عمل و یا کردار نیک است به کار گیری این مظاهر می تواند نمایانگر روابط برادرانه بین تمام موجودات باشد. و این خود نشانگر والاترین عشق عرفانی و راه طریقت خواهد بود. در عین حال، این اقدام با اصل احترام به تمام موجودات اغاز می گردد، به طوری که با این اصل ما باید به فرشی که زیر پا داریم، به فنجانی که از ان مینوشیم و شمعی که به ما روشنایی میبخشد نیز احترام بگذاریم. در گذشته دراویش هرگز شمع را خاموش نمی کردند، بلکه ان را در ارامش فرو می بردند. و چون درویش در لغت به معنای استانه و یا درگاه می باشد، ان ها قبل از انکه قدم بر روی ان بگذارند، لحظه ای به خود می اندیشیدند. این احترام که صوفیان به موجودات غیر جاندار یعنی اشیا می گذاشتند، نشاندهنده عقیده جدی ان ها به وحدت وجود در هستی بوده است، به این معنا که اشیا یا موجودات غیر جاندار نه تنها یک واقعیت نهایی شناخته نمی شد بلکه نمایانگر عقیده به وحدت وجود در کل هستی و شایسته احترام دانسته میشد اینک باید گفته شود که اگر این دنیای مادی را شایسته سپاس و احترام می دانیم، و وقتی که صوفیان به فنجانی که ازان چای مینوشند بوسه میزنند، تا چه اندازه سایر موجودات و مخلوقات شایسته احترام خواهند بود؟ --------------------------------------------------------------------- با مراجعه به کبیر هلمنسکی، موسس استانه سوسایتی که ارتباط با فرقه مولانا در ترکیه دارد
|
Details
Authorساقی Archives
May 2019
Categories |