از دیدگاه فقه اسلامی زنان و مردان دو موجود برابر نیستند. باید در نظر داشت که نابرابری ها و تبعیضات "جنسیتی" در سنت و حقوق اسلامی ریشه در این نظر و عقیده دارد که اقتدار و سلطه مردان بر زنان را خداوند تفویض کرده است. مدافعان اقتدار مردان برای توجیه این عقیده همواره آیه 4:34 سوره نساء را مورد استناد قرار داده اند. در حقیقت موضوع قوامیت (قیمومیت)، بر اساس فقه اسلامی، منعکس کننده قوانین شرعی و عملیاتی فعلی در جوامع اسلامیست که نقش اصلی در تبعیضات بر علیه زنان را بر عهده دارد سوره 4:34 در قران مجید مکررأ به عنوان پایه اصلی برتری مردان مورد استناد قرار می گیرد. در این سوره آمده است که: مردان در رابطه با زنان قوامون (حفاظت کننده و تأمین کننده) هستند، با توجه به انچه خداوند برخی را بر برخی دیگر فضیلت داده است و با توجه به آنچه انان از دارایی شان خرج می کنند. زنان صالح قانتات (متواضع) هستند و در غیاب (همسر خود) اسرار و حقوق او را در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده، حفظ می کنند. و (اما) آن دسته از زنان را که از نشوزشان (سرکشی و مخالفتشان) بیم دارید پند و اندرز دهید و (اگر موثر واقع نشد) در بستر از آنها دوری نمائید و (اگر هیچ راهی جز شدت عمل برای وادار کردن آنها به انجام وظایفشان نبود) آنها را اضربوهن (تنبیه کنید). اگر از شما پیروی کردند راهی برای تعدی بر آنها نجویید. (بدانید) خداوند بلندمرتبه و بزرگ است و قدرت او بالاترین قدرتهاست لازم به یاد آوری است که هر یک از واژه های کلیدی فوق در زبان عربی منجر به نوعی ترجمه و تفسیر می شود. ترجمه هایی که در بالا به کار گرفته شده عبارتند از آنچه فقهای اسلامی این لغات را به این گونه ترجمه و تفسیر کرده اند. برای این فقها برتری مردان بر زنان یک داده الهی است. و این عقیده با نظریه عدالتی که بردگی و مردسالاری را قبول دارد تطبیق مینماید، و سوره های مورد بحث بر اساس این برداشت و نظر ترجمه و تفسیر شده اند جالب است که در رابطه با ازدواج فقط سوره 4:34 مورد استناد و استفاده قرار گرفته شده و به سایر سوره های مربوطه در قران توجهی نشده است. در نتیجه مطالب این سوره اساس قانونی مقررات ازدواج گردیده است. این ساختار قانونی برخواسته از اصل قیمومیت، منطق و موجب نابرابری های قانونی نظیر تعدد زوجات، حق طلاق یک طرفه برای مردان، سهم کمتر در ارث، ممنوعیت زنان برای رهبری سیاسی و یا نشستن زنان بر کرسی قضاوت گردیده است. یعنی در حقیقت اصل قیمومیت در فقه، بنیاد و اساس ساختاری مردسالاری در خانواده ها شده است ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
با استفاده از اثار زیر
Comments are closed.
|
Details
Authorساقی Archives
May 2019
Categories |